Maraton na raty

 

Tabela

Plan spotkań

Wydarzenia

 

Autorzy: Paweł Kobielus i Grzegorz Pyrchała

Główne założenia:

W dobie rosnącej liczby dzieci z obniżoną sprawnością fizyczną, nadwagą oraz trudnościami w utrzymaniu aktywnego trybu życia, szkoła staje się miejscem, gdzie można skutecznie przeciwdziałać tym zjawiskom. Innowacja pedagogiczna „Maraton na raty” odpowiada na te wyzwania, proponując cykliczne spotkania biegowe oraz wyjścia o charakterze sportowym, które mają na celu stopniowe budowanie kondycji, wytrzymałości i pozytywnego nastawienia do ruchu.

Wielu uczniów nie jest w stanie przebiec nawet kilku kilometrów bez przerwy, co wynika z niskiego poziomu aktywności fizycznej w codziennym życiu. Dlatego „Maraton na raty” zakłada realizację dystansu maratońskiego (42,195 km) w formie rozłożonej na wiele spotkań, dostosowanych do możliwości uczestników. Dzięki temu dzieci nie tylko poprawiają swoją sprawność, ale również uczą się systematyczności, wytrwałości i współpracy w grupie.

Innowacja ma charakter inkluzyjny – każdy może wziąć udział, niezależnie od poziomu zaawansowania. Kluczowe jest zaangażowanie, chęć ruchu i otwartość na nowe doświadczenia. Projekt wpisuje się w cele edukacji zdrowotnej i wychowania fizycznego, promując aktywny styl życia oraz budując pozytywne nawyki na przyszłość. Innowacja jest zgodna z nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego z wychowania fizycznego. Zaproponowane treści są dostosowane do możliwości uczniów, mają charakter otwarty – treści mogą być rozszerzone ze względu na zainteresowania uczniów. Działania opisane w innowacji dotyczą zajęć śródlekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych. Z powodzeniem mogą być jednak wykorzystane przez nauczycieli na zajęciach wychowania fizycznego.

Cele szczegółowe:

  • Promowanie sportu, rekreacji i aktywności fizycznej wśród dzieci.
  • Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka.
  • Popularyzowanie zdrowego stylu życia, rozwijanie sprawności ruchowej
    i poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
  • Zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów.
  • Zwiększenie odporności i poprawa wydolności fizycznej, walka z otyłością.
  • Rozwijanie tężyzny fizycznej uczniów, zwiększenie wydolności oddechowej.
  • Promocja szkoły i jej osiągnięć sportowych. Zwiększenie zainteresowania szkołą rodziców i uczniów.
  • Kulturalne zachowanie podczas imprez sportowych.